vrijdag 11 maart 2016

De kracht van samen


Een tijdje geleden was ik voor m'n cd op zoek naar mooie citaten over 'samen' en 'muziek' en 'talent', maar ik kwam er niet echt uit. Het is toch te triest voor woorden dat geen enkele grijze wijze muziek-goeroe zijn weg naar Brainyquote heeft weten te vinden met een gevleugelde uitspraak over Het Fijne van muziek. 

Ik kwam tot het bedroevende inzicht dat hoe graag ik het ook wil, muziek maken toch ook vooral in beginsel een Einzelganger-ding is, waarbij wij als muziekmakers later bedenken  dat er ook nog anderen zijn die het feestje tot een echt feestje zouden kunnen maken. Ik droop af. 

Gelukkig ben ik niet voor een gat te vangen en is Google een van mijn beste kennissen, dus een dag later kwam ik het volgende tegen op mijn favoriete jatwerk-pagina:
"A good team, like a good show, comes into being when the separate individuals working together create, in essence, another separate higher entity - the team - the show - which is better than any of those individuals can ever be on their own." - Gary David Goldberg
Dat is een hele mooie gedachte. Daar heb ik dan het volgende van gepuzzeld:
"De kracht van mensen die als groep muziek maken is groter dan wanneer de afzonderlijke talenten bij elkaar worden opgeteld. Zodra we samen spelen, worden er dingen geheeld. En beter goed gejat dan slecht bedacht."
Dus. Komende week verschijnt mijn eerste zogenaamde Solo-Samen-Album 'ODE', waarin deze quote de hoofdmoot vormt en vooral mijn klassieke kant als sopraan tot uiting komt. ;-) Dat vereist zodoende aanvulling met 35 getalenteerde muzikanten uit andere circuits: gospel, wereldmuziek, pop, klassiek en jazz.  

Het is dan ook een album met heel veel Samenwerking, orkest, gospel, met Filiae, met Israëlische songs, met Keltische invloeden, met hymns en heuse sopraan-duetten. Kortom: ik hoop dat ik de veelkleurigheid van het Samen dat ik om me heen zie ermee heb weten te verwoorden. 

Voor een indruk, beluister hier de compilatie.


https://soundcloud.com/rineke-de-wit/rineke-de-wit-ode-compilation-2016


Geen opmerkingen:

Een reactie posten