donderdag 22 september 2011

Zomer

Oude foto's van een halve eeuw geleden
Het boerenleven van toen
Vervaagde kleuren laten mijn oma zien
Nog jong
Gebogen staand over de melkbus buiten
Ze draagt een vormeloze blauw katoenen jurk
Haar witte haar in een strak knotje gebonden
Het lijkt of ik haar gisteren nog zag
Hard aan het werk

En plots ruik ik
De geur van zacht witbrood
En overgekookte melk in een blikken pannetje
Bijna aangebrand op het witte gasfornuis
Ik zie mezelf op m'n knieen op het rieten zitvlak van de houten stoel
Ellebogen op de ronde tafel
het stijve witte tafelkleed veegt over m'n benen
We eten omatensoep met balletjes

Ik voel hoe ik op een warme zondagmiddag achterover val in het diepe hooi
Het kriebelt prettig
In m'n buik voel ik opwinding

Die geur van de zomer op de boerderij

De grote oude kastanjeboom
Stiekem klimmen we erin
Ik ben de grootste
En dans op het golfplaten dak 
van de grote schuur

Ik besef dat deze tijd voorbij is
Verworden is tot prent
In mijn geheugen
Een mooie herinnering
Aan onbezorgde geuren beelden gevoelens 
van de zomer daarbuiten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten